برای طراحی سیستم استراتژی CRM درمرحله اول نیاز دارید هدف خود را تعیین کنید در واقع باید چشم انداز روشن خودرا برای پیشبرد اهداف اشکار نمایید که اصلا برای چه چیزی نیاز به یک سیستم CRM دارید برای مثال اگر هدف جلب رضایت مشتری است باید دارای سیستم شکایت باشید و ارتباط با مشتریان بخش های دیگر را زیر نظر داشته باشید .
مرحله دوم استراتژی CRM خودرا با استراتزی شرکت منطبق نمایید چرا که شرکت ها هر یک استراتژی های خودرا جهت افزایش فروش ، سوددهی بالا و یا ارائه تجربه مشتری دارند ولی شایان به ذکر است که تمامی این اهداف را میتوان با اجرای نقشه راه مشتری به دست اورد ،استراتژی CRM درواقع اهداف استراتژیک پیچیده تری جهت وفاداری بیشتر مشتریان و کاهش هزینه های مشتریان و غیره است .
مرحله سوم داده های موجود خودرا داده کاوی کنید برای مثال هر شرکت و یا استارت اپی در ابتدا هر چند اندک مشتریان خود را دارد جمع اوری انها در توسعه استراتزی CRM نقش بسزایی را ایفا میکند ، خرید های مشتریان خودرا دسته بندی کرده ،انها را تجزیه تحلیل و ویژگی انها را بررسی کنید و همچنین دسته بندی افراد به شناسایی تفاوت های مشتریان و انتظارات منحصر بفرد انها کمک میکند. و میتوانید این گروه ها را الویت بندی کرده و با انها ارتباط برقرار کنید برای مثال ارسال پیامک های تبلیغاتی برای مشتریان قدیمی و جدید به صورت جداگانه انجام شود .
مرحله چهارم استراتزی محتوایی خود را بهبود ببخشید که بتوانید مشتریان را از راه ها و کانال های مختلفی جذب کنید شما میتوانید از طریق رپورتاژها، مقالات، پست های جذاب در شبکه های اجتماعی ،ارسال ایمیل، تهیه خبرنامه، طراحی سایت و یا طراحی فروشگاه انلاین مشتریان خود را معطوف به محتوای تولید شده خود کنید .
مرحله پنجم کانال های ارتباطی خود را تقویت کنید برای مثال ارائه خدمات به صورت نامحدود و یا درقبال پرداختی ناچیزی از طرف مشتری باعث رضایت او خواهد شد همچنین چت انلاین یکی از راههایی است که مشتریان جواب سوالات کوتاه خودرا سریعا دریافت میکنند و در هرمقطعی پاسخگویی سریع باعث رضایت خواهد شد .
مرحله ششم انتخاب بهترین نرم افزار CRM جهت بهبود و توسعه کسب و کار است که بسیاری از شرکت ها در انتخاب نرم افزار به دلیل تنوع بالا دچار اشتباه میشوند شرکت ها ابتدا باید به دنبال نرم افزاری باشند که مناسب کسب و کارشان باشد و میتوانند حتی تحقیقاتی انجام دهند در راستای اینکه رقیبشان از چه نرم افزاری استفاده میکند زیرا یک نرم افزار خوب باعث میشود تا شرکت تعاملات خود را با مشتریان بصورت یکپارچه و دیجیتالی مدیریت کند .